|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نگاه مشترک بین خانه‌ی کشاورز با شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی، گامی بزرگ در راستای مدیریت مصرف

جلسه‌ی مشترک مدیران و معاونان شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با دبیران هیئت‌های اجرایی خانه‌های کشاورز شهرستان‌های استان، صبح پنجشنبه در سالن شهید غفاری شرکت آب منطقه‌ای برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، در این جلسه مهندس یوسف غفارزاده نگاه مشترک بین تشکل‌ خانه‌ی کشاورز با شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی را گامی بزرگ در راستای مدیریت مصرف دانست و ادامه داد: گام بعدی طراحی یک برنامه‌ی یکدست و منسجم و گام سوم اجرای این برنامه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی افزود: برای مصرف درست آب کشاورزی، شرب و صنعت باید به مدیریت مصرف براساس یک برنامه‌ی جامع روی بیاوریم و برای دستیابی به این هدف، باید همگی دستگاه‌ها و ذینفع‌ها در مورد مصرف هماهنگ عمل کنند.

وی با بیان اینکه کشاورزی؛ بهره‌برداری از آّب و زمین برای تولیدات گیاهی و حیوانی است، اضافه کرد: برگزاری جلسه و تعامل با تشکل خانه‌ی کشاورز به عنوان یکی از مهمترین تشکل‌های کشاورزان جهت هماهنگی و همصدایی بیشتر بهره‌برداری از آب و خاک بسیار مغتنم است.

مهندس غفارزاده با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی است، تاکید کرد: دبیران و اعضای خانه کشاورز باید در کنار آشنایی کافی از مسایل خاک، از مسایل و شرایط آب نیز به طور کامل اِشراف داشته باشند چرا که این آگاهی ضرورت پایداری و ماندگاری کار کشاورزی است.

وی با تاکید بر اهمیت کشت و تولید پایدار، ادامه داد: کشت و تولیدی پایدار است که متناسب با اقلیم، خاک و منابع آبی هر منطقه صورت پذیرد.

به گفته‌ی وی؛ الگوی کشت در گذشته نامناسب بوده و اکثر محصولات تولیدی، پرآب‌بر هستند و قیمت فروش آنها حتی از آب مصرفی محصول پایین‌تر است، لذا یکی از مشکلات اساسی در این بخش این است که نتوانسته‌ایم متناسب با آب موجود به کشت و تولید دست بزنیم. در شرایطی که میانگین جهانی تولید محصول در ازای یک متر مکعب مصرف آب، 2500 گرم است، در کشور ما این میزان تنها 800 گرم است و این نشان دهنده‌ی عدم استفاده‌ی درست از آب در حوزه‌ی کشاورزی است.

کشاورزان، محدودیت‌های منابع آبی را بپذیرند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه، سنگ بنای تولید کشاورزی را آب و خاک عنوان کرد و گفت: با توجه به وابستگی بین امور آب و خاک، نیاز به هماهنگی بین این دو حوزه هر چه بیشتر احساس می‌شود.

مهندس اکبر فتحی ادامه داد: در همین راستا، تصمیمات اتخاذ شده در مورد آب با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی اتخاذ می شود و تصمیمات گرفته شده در حوزه‌ی کشاورزی نیز فارغ از نظرات تشکل‌های کشاورزی رخ نمی‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه امروز باید همه بخصوص کشاورزان، محدودیت‌های منابع آبی را بپذیرند، افزود: تشکل‌های کشاورزی از جمله خانه‌ی کشاورز باید در کنار مطالبه‌گری، آگاهی خود را در مورد امور آب و خاک افزایش بخشند.

مهندس فتحی در پایان با تاکید بر لزوم برگزاری چنین جلساتی یادآور شد: هماهنگی‌های بسیار نزدیک و تنگاتنگی میان سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان وجود دارد و برای تامین آب بموقع کشت‌های جایگزینی چون کلزا نیز هماهنگی‌های لازم صورت گرفته شده است.

جای نماینده‌ی کشاورزان در تصمیم‌گیری‌های مربوط به آب خالی است

دبیر خانه‌ی کشاورز نیز در این جلسه امور آب و خاک را از یکدیگر جدا ندانست و تاکید کرد: تقسیم شدن امور کشاورزان بین دو وزارتخانه‌ی جهاد کشاورزی و نیرو موجب پایین آمدن بهره‌وری و افزایش مشکلات کشاورزان شده است.

مهندس مصطفی قنبری با بیان اینکه نداشتن نماینده در تصمیم‌گیری‌های حوزه‌ی آب از جمله تصویب قانون توزیع عادلانه‌ی آب موجب نادیده گرفته شدن حق کشاورزان شده است، تاکید کرد: برگزاری چنین جلسات مشترکی گامی است برای اینکه کشاورزان مشکلات خود را به متولیان بخش آب رسانده و متقابلا با قوانین، نحوه‌ی صدور پروانه‌ و حقابه‌ها آشنا شوند و بتوانند برنامه‌ی آبی کشاورزی خود را هماهنگ کنند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد این جلسات و هماهنگی‌ها ادامه یابد تا اطلاعات لازم و مشکلات موجود بین کشاورزان و مدیران امور آب و خاک رد و بدل شود تا بتوانیم سرمایه‌ی آب را هر چه بیشتر به تولید تبدیل کنیم.

گفتنی است در پایان این نشست دبیران شهرستان‌های خانه‌ی کشاورز به بیان مسایل و مشکلات خود پرداختند.

 

کد خبر: 1579
  تاریخ خبر : -1388 فروردین 781
  آخرین به‌روزرسانی : 31 مرداد 1398
 کاربر روابط عمومی
 574
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 33
  • بیشترین بازدید همزمان : 353
  • بازدید امروز : 2,973
  • بازدید دیروز : 4,385
  • کل بازدید : 6,221,297
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 13:49:43
  • شناسه IP شما : 3.144.17.45

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تبریز ـ بلوار ۲۹ بهمن ـ شرکت آب منطقه اى آذربایجان شرقى
  • کدپستی : ۵۱۵۶۹۱۷۷۳۷
  • تلفن : 041۳۳۳۸۲۱۱۱-19
  • فاکس : 041۳۳۳۰۸۴۱۲
  • پست الکترونیکی : Pubrel[at]azarwater.ir
  • پیامک : ۳۰۰۰۱۲۲۲۲۲
  • تلفن گویا : 041۳۳۳۸۲۰۰۰