|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران در دانشگاه تبریز برگزار شد

سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در آیین گشایش این کنفرانس، دانشگاه تبریز را قطب علمی هیدرولوژی در ایران دانست و گفت: دانشگاه تبریز در حوزه‌ی هیدرولوژی و آب، جزو پیشروان است و تنها دانشگاهی است که 8 حلقه قنات برای استفاده‌ی کشاورزی و سایر مصارف دارد.

دکتر اصغر عسگری در ادامه تاکید کرد: گروه مهندسی آب دانشگاه تبریز طی چهار سال گذشته جزو صد دانشگاه برتر جهان بوده و در آخرین رتبه‌بندی، جایگاه هفتاد و پنجم را کسب کرده است.

دبیر علمی سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران نیز در این آیین، با اشاره به آمار گسترده‌ی کشته‌ها، مصدومان و خسارات وسیع به بار آمده در زیرساخت‌های مسکونی، شهری، کشاورزی و دامی در اثر سیلاب‌هاب ابتدای سال در کشور، گفت: با توجه به سهم بالای خطای انسانی در خسارات جانی و مالی این سیل‌ها باید هر چه بیشتر به نقش هیدرولوژی در مدیریت و پیشگیری از چنین فجایعی توجه کرد.

دکتر احمد فاخری‌فرد یادآور شد: بر این اساس سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران با محوریت هر چه بیشتر توجه به جایگاه هیدرولوژی در کشور و مدیریت ریسک و سیستم‌های هشداردهنده‌ی سیل و توجه به داده‌کاوی و سنجش از دور برگزار شده است.

فاخری‌فرد با بیان اینکه 202 مقاله از 300 مقاله رسیده توسط هیئت داروان پذیرفته شد، تصریح کرد: مقالات رسیده از 20 دانشگاه کشور و 18 سازمان اجرایی ارسال شده و دو نشست تخصصی "سیاستگذاری هماهنگ در حکمرانی آب" و "هیدرولوژی و مهندسی سیلاب" در کنار برگزاری جشنواره‌ی آب و رسانه و مسابقه‌ی نقاشی آب و محیط زیست، برنامه‌های جانبی این کنفرانس ملی را تشکیل می‌دهند.

رییس انجمن هیدرولوژی ایران نیز برگزاری سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران را از نظر مکانی و زمانی در بهترین شرایط عنوان کرد و گفت: پس از سیلاب‌های گسترده‌ی ابتدای سال توجه طیف‌های مختلف به مدیریت سیل بیشتر جلب شده و چه بهتر که این کنفرانس در مهد دانش هیدرولوژی ایران برگزار می‌شود.

دکتر روح‌الله فتاحی، هیدرولوژی را دانشی پایه دانست و ادامه داد: متاسفانه جایگاه هیدرولوژی در کشور مغفول مانده است.

فتاحی افزود: ما در کمربند منطقه‌ی خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته‌ایم و آب مهمترین سرمایه‌ی چنین کشوری است لذا شرط کافی برای توسعه، شناخت دقیق وضعیت کمی و کیفی آب است که هیدرولوژی به آن می‌پردازد.

وی یادآور شد: هیدرولوژی تنها مربوط به بحث سیلاب نیست بلکه راهکارهای مدیریت منابع آب را نیز پوشش می‌دهد و به مباحث جدیدی چون حکمرانی آب و آب مجازی نیز می‌پردازد.

دکتر مهدی ضرغامی، مشاور معاون وزیر نیرو نیز طی سخنانی، نبود تفاهم بین نهادهای دولتی در مسئله‌ی میزان برداشت و آب تجدیدپذیر سالانه را یکی از مهمترین چالش‌های مدیریت منابع آب و خاک کشور دانست و افزود: متاسفانه نهادهای مختلف علمی و اجرایی به اطلاعات پایه‌ی یکدیگر دسترسی ندارند، همین عدم تفاهم در مورد تاثیر آبیاری قطره‌ای در مصرف بهینه‌ی آب نیز مشاهده می‌شود.

ضرغامی با این پرسش که چرا نباید بیلان آب تجدیدپذیر کشور به‌روز نباشد، تاکید کرد: سه مسئله‌ی اساسی‌ای که با آن مواجهیم این است که منابع آب ما محدود و رو به کاهش است، بین نهادهای تصمیم‌گیر در مورد منابع و برداشت تفاهم وجود ندارد، و اطلاعات پایه‌ای باید به‌روز بوده و منتشر شود.

رئیس جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی نیز با تاکید بر اینکه یک بار برای همیشه باید عقلا جمع شده و در مورد نحوه‌ی اندازه‌گیری آب تجدیدپذیر و میزان مصرف آن و معیار آن به یک تفاهم برسند، گفت: متاسفانه 85 درصد مزارع کشور آبی هستند در حالیکه 85 درصد نیاز غذایی بیشتر نقاط دنیا از مزارع دیم حاصل می‌شود.

مهندس اکبر فتحی در پایان یادآور شد: باید تمامی سیاست‌های بین امور آب و جهاد کشاورزی در یک‌راستا و همسو باشد تا بتوانیم در تغییر الگوی کشت، الگوی مدیریت بهینه‌ی مصرف آب و نجات آینده‌ی کشور با شکست مواجه نشویم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی نیز طی سخنانی با محوریت "سیاستگذاری و حکمرانی آب در استان آذربایجان‌شرقی" بر ارتقای آگاهی‌های عمومی برای شناخت و درک اهمیت علوم هیدرولوژی در میان مردم تاکید کرد و گفت: علم هیدرولوژی باید پاسخگوی سه سوال اساسی باشد. اثر اقلیم بر منابع آب کشور چیست؟ ارتباط بین سیلاب‌های اخیر با تغییرات اقلیم چگونه است؟ با بارندگی‌های دو سال اخیر، آیا ما دوره‌ی خشکسالی را پشت سر گذاشته‌ایم؟

مهندس مجتبی جلیل‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه از میان 25 دشت و سفره‌ی آب زیرزمینی استان، 15 دشت ممنوعه و 3 دشت ممنوعه‌ی بحرانی هستند، اضافه کرد: اضافه برداشت چاه‌های مجاز و چاه‌های غیرمجاز دو مشکل اساسی آب‌های زیرزمینی هستند.

مهندس جلیل‌زاده ادامه داد: گام‌های مثبتی در طرح احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی صورت گرفته است و شیب تند کسری مخزن‌های آب زیرزمینی استان تا حدودی متوقف شده است.

وی با اشاره به اینکه 86درصد آب مصرفی در حوزه‌ی کشاورزی، 11 درصد در بخش شرب و 3 درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود خاطرنشان کرد: باید به دنبال راه‌های سازگارب با کم‌آبی، بالا بردن بهره‌وری مصرف آب، و مصرف براساس آب قابل برنامه‌ریزی باشیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان در پایان توجه به حکمرانی آب را از مهمتریت سیاست‌‌های وزارت نیرو در بخش آب عنوان کرد و افزود: توجه به مدیریت مشارکتی، توجه به نقش ذینفعان، مشارکت، سازگاری، پاسخگویی و شفافیت در حوزه‌‌ی آب از مهمترین بحث‌های مرتبط با حکمرانی آب هستند.

معاون سابق آب و آبفای وزارت نیرو نیز در این آیین تبیین آب قابل برنامه‌ریزی و تدوین و ابلاغ نظام‌نامه‌ی مدیریت سیلاب در وزارت نیرو را از مهمترین دستاوردهای صورت گرفته در دوران خدمت خود برشمرد.

مهندس رحیم میدانی آغاز دولت یازدهم را مصادف با انواع چالش‌های بزرگ در حوزه‌ی آب دانست و گفت: با فعال کردن شورای عالی آب و شوراهای هماهنگی و دخالت نمایندگان کشاورزان و سمن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها گام بزرگی در مدیریتی مشارکتی برداشتیم و با وزن بخشیدن به طرح احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی توانستیم در مدیریت آب‌‌های کشور به نتایج مطلوبی دست یابیم.

گفتنی است سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران طی روزهای 26 تا 28 شهریورماه 98 با حضور اساتید، دانشجویان، مدیران، معاونان و کارشناسان سازمان‌های مرتبط در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

کد خبر: 1607
  تاریخ خبر : 26 شهریور 1398
 کاربر روابط عمومی
 693
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 30
  • بیشترین بازدید همزمان : 353
  • بازدید امروز : 2,723
  • بازدید دیروز : 4,031
  • کل بازدید : 6,225,078
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 13:49:43
  • شناسه IP شما : 3.137.170.183

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تبریز ـ بلوار ۲۹ بهمن ـ شرکت آب منطقه اى آذربایجان شرقى
  • کدپستی : ۵۱۵۶۹۱۷۷۳۷
  • تلفن : 041۳۳۳۸۲۱۱۱-19
  • فاکس : 041۳۳۳۰۸۴۱۲
  • پست الکترونیکی : Pubrel[at]azarwater.ir
  • پیامک : ۳۰۰۰۱۲۲۲۲۲
  • تلفن گویا : 041۳۳۳۸۲۰۰۰