|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

80 درصد چاههای غیرمجاز درحال حفاری در استان آذربایجان شرقی، شناسایی و مسدود شدند

مشاور مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی و نماینده مجری طرح احیاء و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی از شناسایی و مسدود شدن80 درصد از چاههای غیرمجاز درحال حفاری آبهای زیرزمینی در این استان طی سالهای اخیر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی، شناسایی و انسداد چاههای غیر مجاز و تعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه قبل از سال ۱۳۸۵، از پروژههای حساس طرح احیاء و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی به حساب میآید که هدف این پروژه، کنترل اضافه برداشتها و جبران کسری مخازن آّبهای زیرزمینی و احیاء آبخوان های دشت های استان است.

مشاور مدیر عامل شرکت آب منطقهای استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: ۲5 هزار حلقه چاه مجاز و ۲۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان آذربایجان شرقی وجود دارد،ولی چاه عمیق غیر مجاز به آن معنای متداول در استان ما وجود ندارد و تمامی این تعداد، چاههایی هستند که نهایت عمق آنها 25 متر است و به صورت دستی حفر شدهاند، شهرستانهای بناب، مراغه و ملکان داری 80 درصد از چاه های غیر مجاز استان هستند.

مهندس محمدی ادامه داد: ۱۴ هزار حلقه چاه غیرمجاز قبل از سال ۱۳۸۵ و ۹ هزار حلقه چاه غیرمجاز بعد از سال ۱۳۸۵ در استان آذربایجان شرقی وجود دارد، ۸۰ درصد این چاهها در سه شهرستان بناب، مراغه ،ملکان و ۲۰درصد  بقیه در ۱۸ شهرستان دیگر وجود دارند

نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی شرکت آب منطقهای استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: کل مقدار برداشت چاههای غیرمجاز، کمتر از ۱۰ درصد برداشت چاههای مجاز است. مالکان اغلب چاههای غیرمجاز افرادی هستند که برای تامین آب باغ و مزارع خود، که وسعت آنها در حد چند هزار متر مربع است، از این چاهها استفاده میکنند.

به گفته وی یکی از برنامههای در حال اجرای شرکت آب منطقهای استان آذربایجان شرقی مجهز نمودن دستگاههای حفاری چاه به سامانه جی.پی.اس است.

مشاور مدیرعامل آب منطقهای استان در خصوص توقیف دستگاههای حفاری غیر مجاز، گفت: امسال 51 دستگاه حفاری غیرمجاز نیز توسط شرکت آب منطقهای استان آذریایجان شرقی در شهرستانهای مختلف توقیف شده و به طور متوسط طی برنامه سالانه در نظر داریم 70 دستگاه حفاری چاه غیرمجاز شناسایی و متوقف نماییم.

به گفته مهندس محمدی از ابتدای امسال تاپایان مهرماه 50 حلقه چاه غیر مجاز در حال حفاری در نقاط مختلف استان شناسایی ومسدود شده است.

وی با اشاره به قانون تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز قبل از سال ۱۳۸۵، افزود: بر اساس این قانون ۱۴ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که برای همه آنها تشکیل پرونده وکارهای کارشناسی صحرایی انجام شده و در حال حاضر در مرحله رسیدگی قرار دارد و با رعایت قانون و شرایط منطقه، ظرفیت آبخوان ها، حفظ حق و حقوق مجاورین و رعایت قوانین و دستورالعملها تعیین تکلیف میشوند.

مهندس محمدی با اشاره به اینکه تاکنون 800 حلقه چاه غیرمجاز محفوره قبل از سال 85 در استان آذربایجان شرقی تعیین تکلیف شده، خاطر نشان کرد: به منظور صیانت از آبهای زیرزمینی، اکیپهای گشت وکنترل که دارای لباس و خودروی مشخص هستند، دایماً در حال رصد و گشت زنی در سطح شهرستانها میباشند که هدف آنها کنترل برداشت از آبهای زیرزمینی است.

 

به اعتقاد وی کنترل تمامی چاههای غیرمجاز در کوتاهترین مدت ممکن نیست لذا ابتدا یک اخطاریه به صاحبان چاههای غیرمجاز ارسال میشود که معمولاً با اعتراض و مخالفت آنها مواجه میشود.

وی افزود: اقدامات قضایی، تشکیل پرونده، صدور اخطاریه مجدد و طی مراحل قانونی و در پایان اخذ حکم انسداد چاه با همکاری مقامات قضایی و نیروی انتظامی، اقداماتی است که شرکت آب منطقهای استان آذربایجان شرقی برای بستن چاههای غیرمجاز براساس قانون انجام میدهد.

مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقهای آذربایجان شرقی با اشاره به این که سالانه حدود هزار حلقه چاه غیرمجاز توسط عوامل اجرایی این شرکت مسدود میشود، افزود: امسال 419 حلقه چاه غیرمجاز مسدود و 117 چاه غیرمجاز در حال حفر با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی شناسایی ومسدود شده است.

به گفته وی فایده انسداد این تعداد چاه غیرمجاز، ذخیرهسازی یک میلیون متر مکعب آب برای احیاء دشتهای استان بوده است.

وی در پایان با بیان اینکه کسری مخزن زیادی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد، یاد آور شد: در حوضههای آبریز ارس و قزل اوزن، بحران آّهای زیرزمینی حاد نیست، لذا ما بیشتر انرژیمان را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه صرف میکنیم و اکثر چاههای غیرمجاز مسدود شده مربوط به این حوضه است.

کد خبر: 1826
  تاریخ خبر : 18 آبان 1399
  آخرین به‌روزرسانی : 20 آبان 1399
 کاربر روابط عمومی
 1017
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 36
  • بیشترین بازدید همزمان : 353
  • بازدید امروز : 2,980
  • بازدید دیروز : 4,031
  • کل بازدید : 6,225,335
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 13:49:43
  • شناسه IP شما : 3.142.12.240

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تبریز ـ بلوار ۲۹ بهمن ـ شرکت آب منطقه اى آذربایجان شرقى
  • کدپستی : ۵۱۵۶۹۱۷۷۳۷
  • تلفن : 041۳۳۳۸۲۱۱۱-19
  • فاکس : 041۳۳۳۰۸۴۱۲
  • پست الکترونیکی : Pubrel[at]azarwater.ir
  • پیامک : ۳۰۰۰۱۲۲۲۲۲
  • تلفن گویا : 041۳۳۳۸۲۰۰۰