|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی:

در حال حاضر رودخانه ارس یکی از پاکترین و کم آلاینده ترین رودخانه های ایران است

مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت : از سال 1385 پایش و رفع آلودگی آب رودخانه مرزی ارس مورد توجه جدی وزارت نیرو قرار گرفته و تاکنون 20 پروتکل با محوریت وزارت نیرو و تولیت آب منطقه ای آذربایجان شرقی و همکاری وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای حفاظت و صیانت از کیفیت آب رودخانه ارس با کشور ارمنستان به امضا رسیده است.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای آذربایجان شرقی، مهندس فریدون آرمانفر افزود: هر سال به طور منظم و مرتب در 12 نوبت نمونه برداری همزمان و مشترک از آب ارس با حضور نمایندگان متخصص ایرانی و ارمنی انجام می شود و پس از آن در آزمایشگاههای وزارت نیروی ایران و آژانس محیط زیست و ارمنستان، آنالیز و نسبت به تحلیل کیفیت آب و تبادل آنها مبادرت می گردد.

به گفته وی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی سالانه نزدیک به 8 میلیارد ریال به عنوان نماینده محلی وزارت نیرو برای نمونه برداری، آنالیز و تحلیل کیفیت آب و تبادل آنها هزینه می کند.

مهندس آرمانفر افزود : تاکنون با تعامل طرف ارمنی ورود پساب های سد باطله مس مولیبدن استان سیونیک به رودخانه ارس نسبتاً محدود شده است.

 به گفته مهندس آرمانفر قسمتی از پساب ها هنوز وارد این رودخانه خروشان می شود و این پساب ها عمدتاً همان پساب های سدهای باطله مس مولیبدن ارمنستان می باشد. لیکن نتایج تعاملات و نشست ها و اقدامات اجرایی و عملی انجام شده سبب کاهش چشمگیر حجم آلودگی های ورودی به ارس نسبت به اوایل دهه گذشته شده است و خوشبختانه با نصب فناوری سیستم «بازچرخانی» سدهای باطله مس و مولیبدن توسط طرف ارمنی این پساب های آلوده معدنی، برگشت و تصفیه کامل خواهد گردید و علاوه بر آن طرف ارمنی با ازدیاد تعداد سدهای باطله در استان سیونیک و نظارت مستمر بر فعالیت های صنعتی خود در صدد کاهش حداکثری آلایندگی های رودخانه ارس برابر تعهدات اعلامی به طرف ایرانی می باشد.

 عضو استانی هیئت تعاملی پایش و جلوگیری از آلودگی رودخانه ارس افزود :خوشبختانه طرف ارمنی متعهد شده است تا سال 2017 میلادی نسبت به رفع کامل تخلیه های غیربهداشتی به رودخانه ارس اقدام نماید و در این راستا مقرر گردیده کمیته ویژه بازرسی و حفاظت و اجرایی کردن پروتکل های منعقده بین ایران و ارمنستان در دو کشور تشکیل و فعال گردد.

وی گفت : در مورد آلودگی رودخانه ارس نتایج آنالیزهای آزمایشگاه وزارت نیرو و آب منطقه ای آذربایجان شرقی نشان می دهد که در هیچ مورد کیفیت آب رودخانه ارس از استانداردهای آب شرب تجاوز ننموده ولی ترسیب رسوبات در کف رودخانه و انتقال آن به نواحی پایین دستی یکی از نگرانی های عمده وزارت نیرو بوده است. از طرف دیگر آنالیزهای صورت گرفته در نسوج ماهیان روخانه ارس نشان می دهد که آثار تجمیع فلزات سنگین در بدن ماهیها خارج از حد استاندارد نبوده با این حال مطالعات سازمان حفاظت و محیط زیست کشور حکایت از آن دارد که در موجودات کف زی موسوم به «منتوز» آثاری از تجمع آلودگی های جزئی وجود دارد.

وی افزود در حال حاضر آلودگی های ناشی از تخلیه پساب معادن درآب شرب برای ساکنین ارس و حاشیه نشینان مشکلی ایجاد نمی نماید.

وی با اشاره به لزوم محفوظ ماندن حقابه ایران از آب رودخانه ارس یادآور شد در این رابطه مرجع تصمیم گیری و بهره برداری وزارت نیرو است و هیچ تصمیم یا اقدامی نبایستی خللی در این حقابه ها ایجاد نماید.

مهندس آرمانفر از سایر دستگاهها و سازمانها خواست ضمن پرهیز از هر گونه موازی کاری، اکیداً از انتشار هر گونه آمار و ارقام و اطلاعات غیرموثق و تائید نشده درباره کمیت و کیفیت رودخانه ارس بدون هماهنگی با شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی جداً خودداری نمایند.

وی در پایان یادآور شد مطالعات و تحقیقات مستمر مربوط به رودخانه ارس توسط شرکت آب منطقه ای رودخانه ارس به طور مرتب و منظم زیرنظر کارشناسان تداوم داشته و تا رسیدن به هدف نهائی که همان قطع کامل پساب های مورد اشاره می باشد از هیچ کوششی فروگذار نخواهد شد. وی تأکید کرد که در حال حاضر رودخانه ارس یکی از پاکترین و کم آلاینده ترین رودخانه های ایران است.

کد خبر: 678
  تاریخ خبر : 24 آبان 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 24 آبان 1394
 کاربر روابط عمومی
 1084
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 28
  • بیشترین بازدید همزمان : 353
  • بازدید امروز : 5,614
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,888,925
  • آخرین به روزرسانی : 31 اردیبهشت 1403 14:45:46
  • شناسه IP شما : 3.17.141.105

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تبریز ـ بلوار ۲۹ بهمن ـ شرکت آب منطقه اى آذربایجان شرقى
  • کدپستی : ۵۱۵۶۹۱۷۷۳۷
  • تلفن : 041۳۳۳۸۲۱۱۱-19
  • فاکس : 041۳۳۳۰۸۴۱۲
  • پست الکترونیکی : Pubrel[at]azarwater.ir
  • پیامک : ۳۰۰۰۱۲۲۲۲۲
  • تلفن گویا : 041۳۳۳۸۲۰۰۰