|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

انسداد داوطلبانه 60 حلقه چاه در روستای قره چپق شهرستان بناب

مدیر امور منابع آب شهرستان بناب از اسنداد داوطلبانه 60 حلقه چاه غیرمجاز توسط اهالی روستای قره چپق از توابع این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای آذربایجان شرقی، مهندس یونس آقاپور با اعلام این خبر افزود:اهالی روستای قره چپق از توابع شهرستان بناب که سالانه بیش از 500 هکتار از اراضی خود را به کشت پیاز و محصولات پرآب بر اختصاص می دادند قبل از هر گونه اقدام قضایی، داوطلبانه 60 حلقه چاه غیر مجاز را مسدود کرده و از کشت پیاز و کشت تابستانی خودداری نموده ، آب صرفه جویی شده از این محل را برای طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی و احیای دریاچه ارومیه صرف خواهند کرد.

مهندس آقاپور با تاریخی و سرنوشت ساز خواندن این اقدام افزود: این تصمیم در جلسه ای با حضور جمعی از کشاورزان روستای قره چپق و مسئولان ذیربط استان وشهرستان اتخاذ شد و مورد استقبال فراوان اهالی روستا قرار گرفت.

بخشدار بناب با اشاره به کمبود بارشها در سالهای اخیر وکم شدن آبهای زیر زمینی برای جلوگیری از ضرر وزیان ناشی از کم آبی به کشاورزان گفت: باید تلاش کنیم از کشت جایگزین با نیاز آبی کم استفاده کنیم .

دکتر اسکندری وی از کشاورزان خواست با تشکیل شرکتهایی در طرحهای مشارکتی همکاری نموده واز تسهیلات با سود 3% بهره مند شده و در کلاسهای آموزشی ترویج کشاورزی که توسط سازمان فنی وحرفه ای وجهاد کشاورزی در روستاها برگزار می شود، طبق روال قبلی به صورت رایگان شرکت نمایند.

مدیر امور منابع آب شهرستان بناب با تشریح اهداف و پروژه های یازده گانه مرتبط با وزارت نیرو در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی که در سال گذشته به تصویب شورای عالی آب کشور رسیده، تمامی اقدامات انجام یافته از جمله برخورد قانونی با چاههای غیر مجاز با اولویت کشتهای پر آب بر را در قالب تصمیمات شورای حفاظت منابع آب شهرستان و در راستای اجرای طرحهای مذکور اعلام نمودند.

مهندس آقاپور با ذکر آمار و ارقام مربوط به وضعیت کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی که هر سال موجب افت و کاهش کیفیت منابع آب زیزمینی بخصوص در محدوده روستای قره چپق که در مجاورت دریاچه ارومیه و هجوم آب شور قرار گرفته و موجب از رده خارج شدن تعدادی از چاهها و بهترین اراضی گردیده است، از حاضرین جهت مقابله با این پدیده دعوت به همکاری و اهتمام جدی برای حفاظت از منابع آب و خاک و آبادانی منطقه نمودند ایشان افزودند، اگر چنین نشود قطعا در آینده نزدیک منطقه به کویری خشک و بی آب مبدل خواهد شد.

در این جلسه همچنین مدیر مشارکتهای مردمی شرکت آب منطقه ای استان با اشاره به شرایط بحرانی موجود برای کشاورزی با توجه به وضعیت پیش آمده برای دریاچه ارومیه افزود: در صورت ادامه وضعیت موجود تا شعاع 100 کیلومتری طوفانهای نمکی باغات موجود را تهدید خواهد کرد و چیزی به عنوان کشاورزی در این محدوده وجود نخواهد داشت.

مهندس فرهاد پاک نیا همچنین گفت : کاهش منابع آبی وخشک شدن دریاچه ارومیه علاوه بر از بین بردن کشاورزی حاشیه دریاچه ، ساکنین را نیز به بیماریهای مختلف مبتلا نموده به طوری که استان آذربایجان شرقی رتبه اول بیماری سرطان را به خود اختصاص داده است .

وی با اشاره به نامطلوب بودن سطح آب چاههای منطقه بناب گفت : برای گذر از وضعیت بحرانی باید کشاورزان منطقه نسبت به اصلاح الگوی کشت شخصا اهتمام بورزند که در این راستا دولت نیز از محل اعتبارات احیای دریاجه ارومیه به این موضوع کمک وکلیه کانالها و آنهار موجود در روستاها را بتنی خواهد نمود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی بناب نیز با درخواست جایگزینی کشت گندم و کلزا به جای پیاز از کشاورزان افزود: کاشت سیب زمینی به شرط اینکه تا 15 خرداد آنرا برداشت نمایند واز کشت تابستانی هم صرف نظر کنند بلامانع است.

مهندس صادقی ضمن اینکه از کشاورزان برای پرهیز از توسعه باغات درخواست نمود افزود: کشاورزان عزیز می توانند در گروههای 20 نفری به صورت دسته جمعی از آبیاری کم فشار استفاده نمایند و جهاد کشاورزی هم در این خصوص اعتبارات لازم را تامین خواهد نمود.

در پایان مراسم 200 جلد از کتابچه «معرفی آبهای زیرزمینی» در بین حاضرین توزیع شد.

کد خبر: 727
  تاریخ خبر : 17 بهمن 1394
 کاربر روابط عمومی
 916
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 61
  • بیشترین بازدید همزمان : 353
  • بازدید امروز : 12,432
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,412,481
  • آخرین به روزرسانی : 15 اردیبهشت 1403 15:26:23
  • شناسه IP شما : 52.14.84.29

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تبریز ـ بلوار ۲۹ بهمن ـ شرکت آب منطقه اى آذربایجان شرقى
  • کدپستی : ۵۱۵۶۹۱۷۷۳۷
  • تلفن : 041۳۳۳۸۲۱۱۱-19
  • فاکس : 041۳۳۳۰۸۴۱۲
  • پست الکترونیکی : Pubrel[at]azarwater.ir
  • پیامک : ۳۰۰۰۱۲۲۲۲۲
  • تلفن گویا : 041۳۳۳۸۲۰۰۰