|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مصاحبه اختصاصی شبسترنیوز با رئیس اداره منابع آب شبستر به مناسبت روز جهانی آب

رئیس اداره منابع آب شبستر در نشست خبری با مدیر پایگاه خبری تحلیلی شبستر نیوز در محلاین اداره، با تبین آخرین وضعیت منابع آبی شهرستان و تشریح پروژه های 14 گانه طرح تعادل بخشی آبهای زیر زمینی، از همکاری تناتنگ خبرنگاران منطقه بویژه مدیر و همکاران پایگاه خبری شبستر نیوز تقدیر نموده و ادامه این همکاری اثر بخش را در انعکاس اخبار ، مقالات و تحلیل های مرتبط با حوضه آب خواستار شد.

متن این مصاحبه به شرح زیر در سایت مذکور به آدرسwww.shabestarnews.ir/91261/91261  منعکس شده است:

دوّم فروردین روز جهانی آب و شعار جهانی امسال “آب و مشاغل” نامگذازی شده است ، لطفا در این خصوص توضیح دهید؟
از نخستین روزهای تشکیل تمدّنهای انسانی ، آب و محوریّت آن در مناسبات اجتماعی ، سیاسی همواره مورد توجّه بوده و به نوعی حیات انسان و جامعه بشری در گروِ آب بوده است.
همانگونه که خداوند متعال در قرآن کردیم فرموده است : و من الماء کلّ شی حیّ ، زندگی و حیات همه اشیاء از آب می باشد ، لذا اهمیّت آب بر احدی پوشیده نیست و نامگذاری جهانی “آب و مشاغل” برای امسال نیز در همین راستا بوده و با دقّت در چرخۀ اقتصاد و اشتغال روشن می شود که به نوعی همه مشاغل و مکاسب ، چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم متأثّر از آب بوده و آن توسعه ای پایدار بوده و مطلوب جوامع می باشد که مبتنی بر نبود مشکل از لحاظ تأمین آب باشد.
در شهرستان شبستر نیز که اشتغال و ارتزاق شهروندان و روستاییان عزیز حول محور کشاورزی و صنعت می چرخد ، تأمین پایدار آب بخش کشاورزی و صنعت و مشاغل وابسته ، چالشهای فراروی خود را داشته و خواهد داشت.
 

 آخرین وضعیت آبی شهرستان را تشریح کنید؟
چنانچه مستحضرید شهرستان شبستر رودخانه دایمی و پرآب آنچنانی نداشته و عمده منبع تأمین کننده آب کشاورزی و صنعت از منابع آبهای زیرزمینی اعم از چاهها و قنوات می باشند ؛ که به جهت توسعه نامتوازن دهه های اخیر، عدم مصرف بهینه منابع آبی موجود و خشکسالی های پی در پی و نیز در اثر برداشت های بی رویه مجاز و غیرمجاز از آبهای زیرمینی ، در دشتهای شبستر-صوفیان و تسوج مجموعا به میزان ۵۰۰ میلیون مترمکعب (هزار برابر سدّ تیل) کسری مخزن سفره های آبهای زیرزمینی داریم.
به بیان دیگر بالغ بر ۴۰ درصد کسری مخزن دشتهای استان در شهرستان شبستر اتفاق افتاده است که اگر همین روند ادامه داشته باشد و در خصوص جبران این کمبود و بهبود روش های مصرف اقدام عملی و عاجل انجام نگیرد ، بحران ایجاد شده به طور محسوس و فراگیر همه سطوح شهرستان را در گیر خواهد کرد.
 

برای حلّ معضل کمبود آب چه تدابیری اندیشیده شده است؟
برای تعادل بخشی آبهای زیرزمینی ، با پیگیری شخص وزیر محترم نیرو و معاونت محترم آب و آبفا از طرف شرکت مدیریت منابع آب ایران و با همکاری شرکت های آب منطقه ای برنامه های کشوری و استانی تدوین و ابلاغ گردیده است ، که تحت عنوان پروژه های ۱۴ گانه طرح تعادل بخشی آبهای زیرمینی با جدّیّت در حال اجرا می باشند، پروژهایی مثل:
۱- جلوگیری از حفر چاههای غیرمجاز
۲- انسداد چاههای محفوره غیر مجاز
۳- نصب کنتورهای هوشمند آب و برق
۴- بهره برداری از طرح های تغذیه مصنوعی دشت ها
۵- مصرف بهینه آب با روش های نوین آبیاری
۶- مدیریبت مشارکتی آب و استفاده از ظرفیّت تشکّل های مردم نهاد مانند خانه کشاورز و نظام صنفی کشاورزی
و …….
که اجرای همه این پروژه ها در گرو هم دلی همزبانی و هماهنگی مردم و مسؤلین به ویژه ادرات و نهادهای مرتبط از جمله فرمانداری، بخشداری ها، جهاد کشاورزی، مراجع قضایی و انتظامی و …. می باشد . همین جا وظیفه می دانم از همکاری صمیمانه اعضای محترم شورای حفاظت از منابع آب شبستر و کارگروه آب کشاورزی شهرستان که همواه در تصمیم گیری ها و راهبری اجرای پروژه های طرح تعادل بخشی صمیمانه ترین هماهنگی ها را داشته و همچنین از مردم فهیم و فرهنگی شهرستان شبستر که خادمین خود را در امر حفاظت و بهره برداری از منابع آب یاری می کنند ، تقدیر و تشکر نمایم.
 

 در ارزیابی عملکرد سال ۹۴ اداره منابع آب شبستر به عنوان برگزیده شهرستانی بین ادرات شبستر و همچنین به عنوان نمونه شهرستانی شرکت آب منطقه ای استان انتخاب شده است ، این موفّقیّت را چگونه کسب کردید؟
با عنایت الهی ، انجام وظیفه و ارایه خدمات در یکی از مهمّ ترین بخش های جامعه یعنی حفاظت و بهره برداری از منابع آبی نصیب بنده و همکاران سخت کوش و پاکدست ما شده است و با هم دلی و همزبانی ایجاد شده که با فرمایشات مقام معظّم رهبری در آغاز سال ۱۳۹۴ سرلوحه کار اداره منابع آب قرار گرفت و همچنین با راهبری مدبّرانه شورای حفاظت منابع آب حفاظت از منابع آب شهرستان شبستر به ریاست فرماندار محترم و هماهنگی و همکاری مجدّانه سایر اعضا در کنار همراهی صمیمانه مردم ، خادمین بخش آب در اجرای بخشی از اهداف تعیین شده حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع آبی موفّق بوده اند که صد البته بایستی در سال جدید و در راستای تحقق عملی اهداف اقتصاد مقاومتی قدم های موفق تری برداشته و نقاط قوت خود را تقویت و نقاط ضعف را بهبود بخشیم.
 

به عنوان آخرین سؤال چه درخواستی از مردم دارید؟
همانگونه که عرض شد هر اقدام عملی در راستای تعادل بخشی منابع آبی و استفاده بهینه از این منبع بی بدیل الهی مرهون هم دلی و هم زبانی مردم و مسؤلین به خصوص رسیدن بهره برداران و کشاورزان و تولیدگنندگان محترم بر باور مشترک لزوم حفاظت از منابع آبی می باشد، لذا از همشهریان عزیز عاجزانه خواهانم خادمین خود در اداره منابع آب شبستر را همچون گذشته و بیشتر از آن در اجرای پروژه های ۱۴ گانه تعادل بخشی آبهای زیرزمینی یاری نمایند ، به خصوص در گزارشات تخلّفات بخش آب اعمّ از حفر چاههای غیرمجاز یا دخل و تصرّفات در رودخانه ها و مسیل ها راهنمای ما باشند تا اکیب های گشت و بازرسی اداره منابع آب شبستر که به طور شبانه روزی در سطح شهرستان آماده اخذ گزارشات و برخورد قانونی با متخلّفین هستند در انجام وظایف موفق باشند.

کد خبر: 775
  تاریخ خبر : 19 فروردین 1395
 کاربر روابط عمومی
 711
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 70
  • بیشترین بازدید همزمان : 353
  • بازدید امروز : 14,180
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,414,229
  • آخرین به روزرسانی : 16 اردیبهشت 1403 11:38:54
  • شناسه IP شما : 3.135.207.129

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تبریز ـ بلوار ۲۹ بهمن ـ شرکت آب منطقه اى آذربایجان شرقى
  • کدپستی : ۵۱۵۶۹۱۷۷۳۷
  • تلفن : 041۳۳۳۸۲۱۱۱-19
  • فاکس : 041۳۳۳۰۸۴۱۲
  • پست الکترونیکی : Pubrel[at]azarwater.ir
  • پیامک : ۳۰۰۰۱۲۲۲۲۲
  • تلفن گویا : 041۳۳۳۸۲۰۰۰