|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی:

نیاز به 150 میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی، بازگشایی و اصلاح مسیر و ساماندهی 35 کیلومتر از محدوده سیل کلیبر و جلوگیری از آسیب در سیل های آتی ا

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی اظهار داشت : برای لایروبی، بازگشایی، اصلاح مسیر و ساماندهی حدود 35 کیلومتر از رودخانه ها و مسیل های محدوده سیل کلیبر و جلوگیری از آسیب در سیل های آتی احتمالی، به 150 میلیارد ریال اعتبار نیازمندیم.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای آذربایجان شرقی، مهندس یوسف غفارزاده با اعلام این خبر افزود: با توجه بروز سیلاب با دوره بازگشت بیش از 300 ساله در رودخانه های مذکور و حجم رسوبات منتقل شده توسط سیلاب در سطح رودخانه های شهرستان، تغییرات غیرعادی ایجاد شده در مسیر اصلی رودخانه ها، اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال برای لایروبی، بازگشائی، اصلاح مسیر و ساماندهی رودخانه ها و مسیل های  محدوده و جلوگیری از سیل های مجدد در بارش های آتی مورد نیاز است که  در صورت عدم تخصیص و تکرار سیل در سال های آتی، میزان خسارت بیش از ۲۰۰۰ میلیارد ریال خواهد بود.
وی توضیح داد: از علل عمده خسارت های سیلاب کلیبر، بارش شدید باران و ایجاد سیلاب با دوره بازگشت فراتر از300 سال است، اما می توان به ایجاد جریان های همرفتی، تغییر در رژیم عادی رودخانه توسط متصرفان و احداث سازه های غیراصولی در مسیر رودخانه نیز اشاره اشاره نمود.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی افزود: بارش باران در بعد از ظهر روز یکشنبه 17 مرداد ماه در محدوده شهرستان کلیبر و به طور عمده در سرشاخه های رودخانه های سلین چای، کلیبرچای و پیغام چای به میزان 76 میلی متر در بازه کمتر از یک ساعت، منطبق بر ایستگاه هواشناسی عربشاه، منجر به بروز سیلاب در رودخانه های کلیبر چای و سیلین چای شد. حداکثر ظرفیت آبگذری رودخانه کلیبرچای با دوره بازگشت 25 ساله در محل اتصال به رودخانه مرزی ارس، حدود ۱۲۰ متر مکعب بر ثانیه بوده، اما حجم رودخانه با احتساب حجم سیلاب رودخانه جیلان چای به بیش از ۲۳۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده ؛ لازم به ذکر است که به میزان 0.3 میلیون مترمکعب از سیلاب در سد خدا آفرین مهار و برای مصارف آتی ذخیره سازی شده است.
وی عمده خسارت این سیل را فوت یکی از هموطنانمان اعلام نمود که به احتمال قوی این فرد حتی اگر در خارج از بستر رودخانه و در اطراف رودخانه می بود، به علت دوره بازگشت بسیار بالای سیلاب، متاسفانه در سیلاب گیر افتاده است و افزود: برای جبران خسارات وارده به ایستگاه هیدرومتری کلیبرچای و پیغام چای 6000 میلیون ریال اعتبار مورد نیاز است.
مهندس غفارزاده همچنین افزود: علاوه بر خسارات و آسیب های رسیده به رودخانه و ایستگاه هیدرومتری، می توان به تخریب پل ها و جاده های روستایی، آسیب به زیرساخت های آب، برق وگاز، خسارت شدید به نهرهای کشاورزی احداث شده توسط جهاد کشاورزی، خسارت مالی به خودروها و باغ های و اراضی کشاورزی حاشیه رودخانه و احشام نیز اشاره کرد.
وی درخصوص رودخانه سیلین چای نیز اطلاع داد : با توجه به بارش انجام شده در ایستگاه فوق، در مدتی کمتر از یک ساعت،  سیلاب رودخانه در محل ایستگاه هیدرومتری متعلق، به میزان 248 متر مکعب بر ثانیه و یعنی بالاتر از دبی با دوره بازگشت 500 ساله رسیده که در نوع خود بسیار خطرناک بوده است. دبی با دوره 25 ساله این موقعیت برابر 51 مترمکعب برثانیه است و مقایسه دو حجم سیلابی فوق حجم عظیم سیلاب را نمایان می سازد.
خسارت عمده این سیل، فوت دو نفر از هموطنان عزیزمان و همچنین آسیب جدی به برخی از موقعیت ها در مسیل ها و رودخانه اصلی و همچنین پرشدن رسوب در ایستگاه هیدرومتری متعلق و شکسته شدن و برآب رفتن پل فلزی اندازه گیری بوده که برای تجهیز، گابیون بندی و خشکه چینی و لایروبی این ایستگاه مبلغ 13 میلیارد ریال و برای لایروبی و تعمیرات تجهیزات بند انحرافی متعلق و کانال آب آور سد ارسباران مبلغی حدود 3000 میلیون ریال مورد نیاز است.
مهندس غفارزاده گفت: با توجه به اینکه به علت دبی بسیار بالای سیلاب نسبت به ظرفیت آنها، آسیب های اصلی به رودخانه ها و مسیل های منطقه وارد آمده است، جمع اعتبار مورد نیاز با فهرست بهای سال جاری برای جبران خسارات موجود در تاسیسات شرکت آب منطقه ای برابر 166 میلیارد ریال است.
وی در خصوص اقدامات انجام شده در این منطقه برای کاهش خطرات سیل افزود: این شهرستان در محدوده حوضه آبریز ارس واقع شده و طول رودخانه ها و مسیل های برآورد شده در آن 2000 کیلومتر است که 500 کیلومتر آن شناسایی و برای ساماندهی اضطراری ( بازگشایی ، آزادسازی، رفع تصرفات و اصلاح مسیر و لایروبی) 120 کیلومتر از رودخانه ها و مسیل های آن شهرستان هدف گذاری شده که از این مقدار حدود 25 کیلومتر در رودخانه های سیلین چای( در منطقه پائین دست)، کلیبرچای و قلعه دره سی شهرستان کلیبر ساماندهی شده و حجم عملیات نقشه برداری از رودخانه ها و مسیل های شناسایی شده حدود 350 کیلومتر بوده که از این مقدار در 300 کیلومتر آن مطالعات تعیین حد بستر و حریم انجام یافته.
شایان ذکر است علی رغم حجم بسیار بالای سیلاب، در مناطق بازگشائی و لایروبی و ساماندهی شده در سال های قبل در رودخانه های کلیبرچای بزرگ و قلعه درسی و همچنین سئلین چای، خسارت بسیار جزئی وارد آمده است.
در نهایت یادآور می شود به طور کلی مبالغی که برای جلوگیری از بروز خسارات در زمان سیلاب و به عنوان اقدامات پیشگیرانه در بخش مهندسی رودخانه ازقبیل برنامه های مطالعاتی و اجرایی هزینه می شود، حداکثر یک درصد اعتبار لازم برای جبران خساراتی است که بعد از بروز سیلاب کشور هزینه خواهد شد .

کد خبر: 1995
  تاریخ خبر : 25 مرداد 1400
 کاربر روابط عمومی
 472
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 47
  • بیشترین بازدید همزمان : 353
  • بازدید امروز : 619
  • بازدید دیروز : 4,031
  • کل بازدید : 6,222,974
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 13:49:43
  • شناسه IP شما : 3.145.175.243

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تبریز ـ بلوار ۲۹ بهمن ـ شرکت آب منطقه اى آذربایجان شرقى
  • کدپستی : ۵۱۵۶۹۱۷۷۳۷
  • تلفن : 041۳۳۳۸۲۱۱۱-19
  • فاکس : 041۳۳۳۰۸۴۱۲
  • پست الکترونیکی : Pubrel[at]azarwater.ir
  • پیامک : ۳۰۰۰۱۲۲۲۲۲
  • تلفن گویا : 041۳۳۳۸۲۰۰۰